Skandinavisk design skaper atmosfære

KATEGORI: Livsstil

– Det handler om å by på noe mer enn bil. Et besøk hos oss skal være interessant også for de som ikke er interessert i bil, forklarer daglig leder Haakon Laastad.

Lokalene til Volvo-forhandleren Laastad & Co. er som tatt fra en stilfull tv-serie med 60-tallsreferanser.

Kundeloungen er fylt med klassiske, danske designermøbler fra Hans J. Wegner. Tidløse skinnvesker fra Sandqvist står utstilt for salg, mens kaffe serveres i nostalgiske Figgjo-kopper. Kobberlampene som henger lavt er med på gi ekstra varme.

– For oss er det aller viktigste å skape en atmosfære som kunden trives og slapper av i. Et minimalistisk interiør hadde blitt for kaldt. Vi ønsker at folk skal komme innom for å spise en fredagsvaffel i innbydende omgivelser, gjerne med Frank Sinatra i bakgrunnen. At de skal kunne jobbe litt, se på tv eller prate mens de sitter og venter på for eksempel en bilvask, sier Laastad.

OPPTATT AV TRADISJON: Både ansattes antrekk og møbler er gjennomførte. Etter Volvos ønsker går skandinavisk design igjen. Foto: Haakon Nordvik

Skandinavisk design

Volvo er opptatt av å videreføre den skandinaviske designarven, og har klare føringer for hvordan kundeloungene hos forhandlerne skal se ut og hva selgerne skal være kledd i.

– Heldigvis passer dette uttrykket godt inn hos oss. Det er ingen hemmelighet at vi har lagt mye arbeid i å skape noe som er gjennomført. Vi er nok den forhandleren som drar det estetiske lengst.

På bordene ligger innbydende fotobøker, og på veggene henger malerier av Olav Nygaard. Laastad er opptatt av å tilby kundene noe mer enn bare dekktester og produktinformasjon. ”There’s more to life than a Volvo. That’s why you drive one” er et av mantraene.

BEVISST: Trender som er ut igjen om fem år, er ikke like spennende for Laastad. Derfor går skandinaviske møbelklassikere igjen i hele lokalet. Foto: Haakon Nordvik

– Når jeg går i butikker som Ralph Lauren i London, blir jeg inspirert. Hovedfokuset der er å selge klær, men de bruker også andre elementer som bøker, biler og bilder for å bygge opp rundt merkevaren sin. Tidløs eleganse kombinert med sunn livsstil slår aldri feil.

Det handler om å levere over forventning. De som ikke bryr seg så mye om biler, skal også ha noe igjen for å komme til Laastad & Co. Og jo hyggeligere det er, jo lengre vil kunden bli.

STILIG, MEN HJEMMEKOSELIG: For 250 kr. vasker Laastad & Co As bilen din. Imens kan du slappe av i kundeloungen med en vaffel. – En av Volvos filosofier er å gjøre livet enklest mulig for folk, sier Haakon Laastad. Foto: Haakon Nordvik

Blander nytt med nostalgisk

Også showrommet er preget av den tidløse elegansen fra 60- og 70-tallet. Blant nye modeller som V90 Cross Country, står flere gamle bilstorheter, for å nevne noen, P1800, Duett og 1800ES.

– Det er et bevisst valg som bygger troverdighet og merkevare hos både unge og eldre kunder, og du får svært ofte en ekstra god stemning i showrommet dersom kundene kjenner igjen biler tilsvarende dem de har eid tidligere, forklarer Laastad.

På kontorer og møterom står designperler fra Naver og Eames, mens lamper fra Louis Poulsen er med på skape en lun stemning. De petroleumsblå veggene går igjen i hele lokalet, og legger den perfekte rammen for den gjennomførte stilen.

TREDJE GENERASJON: Maleriet til høyre er av Laastads bestefar, som begynte å selge Volvo-busser i 1945. Foto: Haakon Nordvik

– Min fars gamle kontor var på et tidspunkt blitt hvitt og kjedelig. Nå har vi hentet tilbake sjelen. Heldigvis hadde ingen malt over oregon pine-panelene under vinduene.

Stolene foran Naver-pulten er fra Stokke og har stått hos bilforhandleren siden de holdt til i Strandgaten på 60-tallet. Det samme gjelder flere av pyntegjenstandene som er plassert rundt om i lokalet.

TIDLØS DESIGN: 1800ES var med på å sette Volvo på designkartet. Klassikeren glir sømløst inn blant Volvos nyeste modeller. Foto: Haakon Nordvik

– For oss representerer butikken og Volvo en form for tidløs eleganse – noe som varer. Volvo forbindes jo med tradisjon og trygghet, og vi ønsker å skape de samme assosiasjonene ved hjelp av interiør.

For oss er det aller viktigste å skape en atmosfære som kunden trives og slapper av i