Laastad Classics – se vårt showroom

Tekst: Haakon Laastad

Som tredje generasjon daglig leder i familiebedriften Laastad & Co er det ikke vanskelig å forstå at jeg har fått bil inn med morsmelken. I første rekke Volvo, da dette er merket bedriften gjennom mange år har vært tuftet på. Vi har i perioder hatt andre bilagenturer som Renault og Land Rover, som naturligvis også har gjort inntrykk på meg som brand gjennom flere år.

Når det gjelder biler vi ønsker å ha under paraplyen Laastad Classics, har det vært estetikk, design og identitet i kombinasjon med investering som har trigget meg. Biler med et sterkt design som forteller om en tidsepoke, som med de riktige rammene og omgivelsene gir deg den riktige følelsen, og setter deg tilbake. Hver enkelt bil kan gi ulike stemninger.

Med Volvo er det alltid morsomt å se hvilke årsmodeller de ulike aldersgruppene automatisk trekkes mot. En Volvo 240 eller 740 har sin generasjon tilhengere, Amazon og PV en annen. De fleste som kjenner oss vet at dette er noe vi liker å jobbe med, har interesse for, og som alltid skaper god stemning blant våre kunder.

Som liten likte jeg å drive med kjøp og salg. Aller helst med fortjeneste, og det ble hyppig lagt ut alt fra bassgitarer og luftgevær til sjeldne Kiss-plater og akvarium med fisk av typen Piraya blant rubrikkannonsene i Haugesunds Avis. Datidens eneste salgskanal, sett bort fra Olufsens «Ska me bytta» på Radio 102.

Jeg tror nok jeg hadde hang-up på ting som var annerledes og farlig. Det samme gjaldt samlingen av matchbox-biler som jeg hadde arvet av broder Bjarne, og som jeg selv ekspanderte i ettertid. En samling av biler vi aldri så på veien, med mindre vi var heldige å se én og annen av dem på ferie lenger sør i Europa.

I mitt tilfelle handlet det om design. Og mange av disse bilene har ligget i bakhodet når vi har bygget Laastad Classics. Andre har kommet til i ettertid, basert på en glødende bilinteresse som startet allerede som 3-4 åring.

Laastad Classics har blitt til over tid, har vært et parallelt univers til Laastad & Co, og handler om design, lidenskap, popkultur, bil og investering.

Tanken bak stammer fra min egen garasje som er ment å være mer enn bare et tak over hodet for bilen. Den skal også være en hyllest til bilen som står der, designeren som skapte den og des hensikt. En ramme som henter fram linjene, språket, musikken og følelsen du gjenkjenner bilen gjennom.

Hvem husker vel ikke Don Johnson og Philip Michael Thomas i rollene som Crockett og Tubbs i den pastellfargede detektiv serien «Miami Vice» fra 80 tallet, der de kjørte i en hvit Ferrari Testarossa akkompagnert av soundtracket med «Crockett Theme»? Serien sa imidlertid ikke noe om historien bak denne italienske sportsbilen, som nesten så ut som den skulle lette rundt neste sving, om design og innbilning sang i kor.

I vårt nye showroom vil derfor publikum få se andre sjeldne biler utstilt, som Jaguar E-type, Ferrari Testarossa, Maserati Khamsin med flere. Biler som ikke direkte konkurrerer med bilene vi selger, men som bygger opp under vår lidenskap for bil.

Klassiske biler kan i stor grad også sees på som verdipapirer, og med vår erfaring og kjennskap til markedet vet vi at det er fullt mulig å gjøre økonomi på dette og i tillegg investere i drømmer.

Det vil derfor fra tid til annen være biler vi tenker å selge, slik at andre også kan oppleve følelsen av å kjøre en klassisk bil som stiger i verdi.

Laastad Classics vil i tillegg være et fleksibelt showroom med muligheter for avdukinger, events, foredrag og vernissasje med mer. Showroomet vil være åpent ved spesielle anledninger.

 


Haakon Laastad
Daglig leder,
Laastad & Co AS

Hvem husker vel ikke Don Johnsen og Philip Michael Thomas i rollene som Crockett og Tubbs i den pastellfargede detektiv serien «Miami Vice» fra 80 tallet, kjørende i en hvit Ferrari Testarossa akkompagnert av soundtracket «Crockett Theme»?