Året var 1966. Beatles våget ikke lenger å turnere etter John Lennons uttalelser om at de var større enn Jesus. England beseiret Vest-Tyskland 4-2 på hjemmebane i finalen i Fotball-VM med min far Bjarne Laastad på tribunen, og høyesterett gav en sytten år gammel gutt fra Oslo retten til å la være å klippe seg og ha så langt hår han bare ville uten å bli kastet ut fra Teisen realskole. Svenskene begynte å reise vestover på harrytur fordi det var penger å spare på å kjøpe sukkeret og smøret sitt i Norge. Samtidig fikk Monna Tandberg hovedrollen som tidenes yngste tolker av Nora i «Et dukkehjem», og Dizzie Tunes fikk sitt eget tv-show.
Dette året, samme året ble Volvo 140 presentert. En bil som skulle representere et stort steg framover i bilutviklingen. Dette var bilen som skulle ta over etter storselgeren Amazon, en bil som for lengst var etablert som en ekte, sikker familiebil. Med andre ord fikk 140 serien store sko og fylle. Planleggingen av modellen startet allerede i 1960, og det var viktig for ledelsen at bilen skulle være større enn Amazon, men ikke tyngre eller dyrere. Det skulle være en familiebil med plass til fem, og bilen skulle sette nye standarder for sikkerhet i bilbransjen.
Etter samtaler med forrige generasjon her på Laastad & Co ble det sagt at det tok litt tid før de vente seg til formspråket som den nye 140 serien signaliserte. Tidligere hadde linjeføringen på Volvo og biler generelt hatt mer svulstige og rundere former. 140 serien var stram, minimalistisk og enkel. Dette formspråket handlet ikke bare om bil, men stil generelt. Møbler ble enklere og nettere, samt at en satte mer pris på rene linjer alla det Arne Jacobsen og Bodil Kjær designet. En herredress som Frank Sinatra brukte gikk fra å være vide og romslige til å bli smale og tettsittende som dem gutta i Beatles frekventerte. Det skal sies at det tok ikke lang tid før de nye linjene gjorde de gamle utdatert.
Bilen som var tegnet av Volvos norsk-svenske designer Jan Wilsgaard skulle som nevnt være en sikker og robust familiebil med gode ytelser. Bilen hadde innledningsvis B18 motor (75/95 HK), men ble senere oppgradert med B20 og noe raskere akselerasjon.
Bilen kunne fås som 142, 144, 145 og 145 express. (Stasjonsvogn med høyrere tak)
Vår bil, en 142 Sport fra 1969 og i følge Thomas Ingenlath (Senior Vice President of design) den lekreste bilen av samtlige Volvoer, ble kjøpt av oss for fem år siden. Denne bilen fikk B20B motor med doble SU-forgassere og var det året produsert i 805 eksemplarer. Nytt for året var tekstilkledning i setene og dørspeil var blitt standard.
Volvo 140 serien ble startskuddet på en produksjonslinje som skulle holde seg frem til 1993. I 1971 fikk bilen ny front, og mange små endringer skjedde frem til 1975 da Volvo 240 ble lansert som også i stor grad var en videreutvikling av 140-serien.
Vår bil er å se i vår klassiske bilsamling i vårt showroom. Hjertelig velkommen.
Haakon Laastad