Salgssjef i Laastad & Co, Leif Inge Bjerkenes, forteller om veien mot verdens sikreste bil.
Når man skal kjøpe bil, er sikkerhet det viktigste hensynet å ta. At bilen har stor motor, skinnseter eller kraftig stereoanlegg hjelper lite hvis en ulykke skulle inntreffe. Det eneste som betyr noe i et slikt øyeblikk, er at bilen har teknologi som sørger for at du og de du er glad i er trygge.
Hvert år omkommer om lag 1,3 millioner mennesker i trafikken. 50 millioner blir skadet. Men om fire år skal ingen omkomme eller bli alvorlig skadet i en ny Volvo – det er vårt mål. Det høres svært ambisiøst ut, men for oss er nullvisjonen en viktig milepæl.
Innovasjon på veien
«Biler kjøres av mennesker, derfor er sikkerhet grunnleggende i alt vi gjør».
Helt siden Assar Gabrielsson og Gustaf Larson grunnla Volvo i 1927, har dette mantraet vært essensielt i utviklingen av våre biler. Hos Volvo er ikke sikkerhet et tilvalg. Det er standard.
I 1959 var Volvo den første bilprodusenten som tok i bruk trepunkts sikkerhetsbelte. Volvo antar at dette har reddet over én million menneskeliv verden over. Det var også Volvo som først introduserte bakovervendt barnesete i 1972. Siden har Volvo kontinuerlig jobbet for øke sikkerheten for barn i bilene våre.
Volvo har forsket på reelle ulykker i 50 år og tar i bruk denne kunnskapen for å utvikle de tryggeste bilene.
Fremtiden er her
Alle tilgjengelige sikkerhetssystemer er standard i Volvo. Et av dem er City Safety som både varsler og bremser bilen for deg hvis du er uoppmerksom. Dette systemet alene har redusert antall påkjørsler bakfra med om lag 30 prosent.
Det man for få år siden mente var fremtidsvisjoner, er allerede rett rundt neste sving. Snart vil selvkjørende biler ha systemer som automatisk overholder trafikkregler og som sørger for at du unngår ulykker og irrasjonell adferd i trafikken. Selvkjørende biler vil gi bedre flyt på veien, og sjåføren vil kunne benytte tiden i bilen som de selv ønsker, enten de foretrekker å jobbe eller hvile.
Volvo er i siste fase av å teste ut et systemer som overvåker vær-, føre- og trafikkforhold samt relevant data som kan sendes fra bil til bil. Et slikt system vil gi deg oppdatert informasjon om det som ligger foran deg. Dette kalles «Slippery Road Alert» (SRA). Det er et system som samler inn informasjon fra bilen om temperatur, friksjon, veigrep og bruk av varsellys. Dette samles i en egen «sky» for så å kunne deles med andre biler ute på veien. Dette er kun tilgjengelig i Norge og Sverige og er et samarbeid med Statens vegvesen. Testingen har pågått i halvannet år. Denne raske utviklingen og de teknologiske nyvinningene fører Volvo stadig nærmere målet vi har satt oss – en bil som ikke kan kollidere.