Tekst: Benny Christensen
Artikkel hentet fra siste utgave av Volvo Klassiker
Rita er designer – dette mener hun om en av Volvos mest særpregete biler.
– Om det visuelle uttrykket vekker følelser hos deg – da er du på riktig spor.
– Jeg mener at skikkelige ting som er laget av gode og ærlige materialer godt kan eldes. Ja, disse gjenstandene, enten det er snakk om en bil, en skinnstol, en bok eller et spisebord blir ofte faktisk enda vakrere med alderen. Bare se på skinninteriøret i en bil, for eksempel. Bruks- og slitasjemerker gjør det i mine øyne mer levende. Det blir en slags livsånd som bærer en historie og det kan gjøre meg mer nysgjerrig og fascinert enn helt nytt, glatt og blankt skinn gjør.
Det sier Rita Saltvedt. 45-åringen har studert design i København, er utdannet interiørarkitekt og driver møbelbutikken In Design i Haugesund.
Ja, forresten: Hun designer også møbler for Slettvoll. At hun brenner for- og et opptatt av dette, er ikke vanskelig å merke. Det er en ivrig og engasjert dame vi her har med å gjøre.
– Om jeg hadde eid en veteranbil, ville jeg nok etterstrebet å ta vare på det originale og heller freshe opp og ta godt vare på det, fremfor å kjøpe noe nytt. Om det ikke er helt ødelagt da. Ting som er reparert kan være vakre, selv om «arret» synes. Det vitner om flere ting. Blant annet at denne gjenstanden, enten det er snakk om et bilsete, en dashbordpolstring, eller et ratt, i utgangspunktet var av så høy kvalitet at det var verdt å reparere. For det er ikke alltid slik i våre dager. Videre at eieren har en så sterk kjærlighet til gjenstanden at vedkommende tar seg bryet med en reparasjon. Når det gjelder biler er jeg nok mer opp av fasongen og formen, enn av lyd og hestekrefter. Jeg begeistres nok også vel så mye av interiøret og det man kan ta å føle på, som av eksteriøret.
Med dette som bakteppe tar vi med oss Rita på en liten kjøretur med en av Volvos ikoniske designperler. Nemlig Volvo 780, for å høre hennes dom over denne.
Kostet 780.000 kroner
– Oi, her snakker vi 80-tallet, er den første reaksjonen når hun få se bilen.
– He, he … den har takluke. Jeg husker at det var veldig viktig på 80-tallet. Ellers har den ukompliserte former, som forsterkes av kromlistene rundt vinduene. Det at den bare har to dører gjør designet renere. Snittet er godt og bilen «henger godt sammen», både foran og bak og oppe og nede. Det gir en helhet som det er behagelig å hvile øynene på, mener Rita.
Før hun blir stille og tar noen skritt bakover.
– Den er minimalistisk og elegant, på typisk italiensk vis, dessuten kantete. Men når man ser nøyere etter, er den likevel avrundet. Linjene er ikke rette, men svakt kurvet. Man er aldri i tvil om at dette allikevel er en Volvo. Den ser dyr og eksklusiv ut, fastslår hun.
I 1987 kostet en denne Volvoen 780.000 kroner. Tallkombinasjonene gjør det enkelt å huske det. Bilen var definitivt eksklusiv, produsert av italienske Bertone. Den bygger rent teknisk på Volvo 760, men Bertone ga den både helt nye linjer og nytt interiør, med unntak av dashbordet.
Bilen er egentlig en etterfølger av en annen og spesiell Volvo-modell. Nemlig 262C, som også hadde italienske aner. I motsetning til forgjengeren som kun var tilgjengelig med V6 bensinmotor, fikk man 780 med alt fra 2-litere med turbo, via dieselmotor, men mest vanlig her hjemme er nok V6-eren på 2,8-liter.
Kun 9.116 Volvo 780 ble produsert mellom 1985 og 1990. Dette var Volvos toppmodell i de årene. Nå er bilen både en klassiker og et samlerobjekt.
– Er dette ekte?
– Det er på denne bilen en skikkelig kontrast mellom den mørke lakken og det lyse skinninteriøret. Det minner faktisk litt om naken menneskehud, synes Rita.
– Setene ser gode ut, men de er helt på grensen til litt pompøse, i alle fall foran, sier Rita og setter seg inn.
Den er elegant innvendig også, nesten med litt maritimt preg og det italienske skinner klart igjennom også her. Er dette ekte da? Spør Rita og kakker forsiktig på nøttetre-panelene innvendig med en lakkert negl.
– Ja, det er nok det, svarer hun på sitt eget spørsmål
– Det er tynne nøttetrepaneler med så mange lag lakk at det nesten får litt plastikk-look. Egentlig er jeg litt ambivalent til treverk i biler. Det fungerer slett ikke i alle, men her passer det og hever interiøret. Kanskje er det som også gjør at jeg får en litt maritim følelse.
– De tynne takstolpene gjør at man har godt utsyn og vindusflatene er store til biltypen å være, her slippes det inn mye lys. Dette sammen med det lyse interiøret skaper god romfølelse. Ellers bærer interiøret litt preg av at dette ikke er noen ny bil lenger. Setene er elegante – gode å sitte i også. Men konsollen til bryterne på siden av disse er litt klumpete, det samme er rattet og en del andre innvendige detaljer, sier Rita og ser seg rundt med et skarpt blikk.
Typisk bil for sin periode
– Dessuten gir betjeningene også en litt tung følelse. Alt fra automatgirspaken, til den innvendige døråpneren. Men det er jo typisk for Volvo på denne tiden.
Hun går ut av bilen. Går et par runder rundt den med granskende blikk. Først den ene veien. Så den andre.
– 80-tallet var på mange måter et litt jålete tiår. Også, eller kanskje særlig, når det gjaldt design. Man fikk ofte inn designelementer som ikke hadde noen praktisk funksjon. Da blir det for meg meningsløst. Det blir litt som å sette en ny, stor og blank spoiler på en gammel og ellers sliten Renault.
– God design er både praktisk og estetisk og elementene må ha en funksjon som skaper en helhet. Jeg liker ikke ting som er hektet på for syns skyld, understreker hun.
Her synes hun Volvo 780 scorer bra.
– Ja, den gjør det. Den er jo en typisk bil for sin periode og jeg synes den står seg godt fortsatt, etter alle disse årene. Selvfølgelig ser man at det ikke er en ny bil, men den byr samtidig på en klassisk og tidløs eleganse. For meg gir den utvendige formen den beste opplevelsen. Aller best liker jeg den skrått forfra. Da er den en nydelig bil.
– Jeg mener at man ikke skal kjøpe noe – det gjelder både biler, møbler, lamper eller andre ting – bare på grunn av at det er dyrt og flott, fordi «alle andre» har det, eller at noen mener du bør kjøpe det. Det er først når det visuelle uttrykket vekker oppriktige følelser hos deg at du er på riktig spor, sier interiørarkitekten og designeksperten helt til slutt.
Fem fakta om Volvo 780:
1. En 780 kostet dobbelt så mye som 760 GLE fra samme tid.
2. Den minste motoren, 2-literen, med fire sylindere var den sterkeste med 200 hk.
3. De siste Volvo 780-eksemplarene ble produsert i september 1990, men ikke registrert før i 1991.
4. Man trodde lenge at 8.518 Volvo 780 hadde blitt produsert, men for et par år siden ble tallet justert opp til 9.116.
5. Utvendig er det bare dørhåndtakene som går om hverandre med Volvo 760.
Fem fakta om Rita Saltvedt:
1. Kjører sort Volvo XC60 som privatbil.
2. Har den danske Finn Juhl og Italienske Piero Lissoni som favorittdesignere.
3. Opplever ofte at folk sier de elsker farger, men ser at folk er ganske snevre i fargevalg til både bil og hjem.
4. Favorittmøbel er Paul Kjærnholms ikoniske stol, PK22.
5. Håper vi kan bli mer vågale når det gjelder farger på ting vi omgir oss med.