Foto: Haakon Nordvik
Techno Classica Essen åpnet endelig dørene etter to år med koronapause. Interessen for klassiske biler og livsstil generelt lot ikke vente på seg og et stort antall publikum var igjen på besøk i Dusseldorf.
Denne messen er ansett for å være forbildet for alle oldtimermesser og har av den grunn en stor stjerne i sjanger. I år fant du 1250 utstillere fra mer enn 30 land og produsenter, forhandlere og klubber vil bidra med mer enn 2700 samlerbiler til TECHNO-CLASSICA.
For mennesker med passion for klassiske biler, er dette stedet å avlegge et besøk. Her får du sett biler i alle klasser og varianter med priser fra 100.000 til 100 millioner. Ofte blir du like lenge stående å se på de rimeligste som de dyreste.
I år var mine mål å holde seg orientert på prisleier og marked, hvilken stand tilsier hvilken pris. Det er også viktig å komme i kontakt med ulike seriøse dele-leverandører samt prate med mennesker i bransjen for å tilegne seg mer kunnskap.
Med meg har jeg alltid vår mann Atle Bjerkenes som har bakgrunn fra lakk og karosseri. Atle har grunnleggende kunnskap og stor evne og vilje til å sette seg inn i det tekniske knyttet til biler i denne kategorien.
Totalt er det 120 000 m² med utstillingsareal fordelt på 10 haller og 4 uteområder. Det sier seg selv gode sko er et must. Vi var der fra onsdag til fredag og fikk to fylle dager der samt en dag like ved på Classic Remise Düsseldorf, som også utstiller, selger og lagrer klassiske biler.
Utstillere som alltid er gøy å besøket er:
https://www.gallery-aaldering.com/
https://www.early911s.de/en/homepage
J. Philip Rathgen
På slike utstillinger kommer en naturligvis i kontakt med likesinnede mennesker som lever og ånder for klassiske biler. En av dem er J.P. Rathgen, intet mindre enn gründer, eier av – og journalist i legendariske Classic Driver.
Magasinet ble grunnlagt i 1998, og er en ledende internasjonal markedsplass for klassiske og ytelsesbiler med den tilhørende livsstilen.
Markedet tilbyr et enestående utvalg av biler, sykler, båter, klokker og andre luksusartikler fra selgere over hele verden. Magasinet tiltrekker lidenskapelige lesere fra mer enn 220 land og er høyt ansett for sin underholdning og redaksjonelle kvalitet.
Mr. Rathgen var svært interessert i det klassiske segmentet i Norge, så vi holder dialogen rundt Laastad Classics.
For vår del handlet denne turen om en form for status og å få et overblikk utover det som ligger på nett. I disse tider med høy euro og svak krone er det feil tidspunkt å investere særlig mye i klassisk bil i utlandet. Men likevel en inspirerende tur som absolutt kan anbefales i 2024.