Vi møtte designsjef i Volvo – Thomas Ingenlath

KATEGORI: Mennesker

 – Alt innen design starter på arket. Mange designere gjør fantastiske skisser, men bare de beste klarer å videreføre sine vakre linjer og tanker til virkeligheten, og gjøre dem til en funksjonell realitet, sier designsjef i Volvo, Thomas Ingenlath. 

Laastad og Co. var nylig på besøk på Volvo sitt hovedkontor i Gøteborg for et eksklusivt møte med designsjef Ingenlath. Tyskeren, som overtok stillingen etter Peter Horbury i juli 2012, har med sine linjer hatt innflytelse på bilbransjen i over 20 år.

Ingenlath er en anerkjent og høyt respektert designer. Han har allerede hatt stor påvirkning på hvordan den videre kursen blir for Volvo. I løpet av sine to år i Volvo har Ingenlath rukket å designe selskapets konseptbiltrilogi, bestående av Concept Coupé, Concept XC Coupé og Concept Estate. Tre biler som designsjefen tidligere har uttalt er en hyllest til Volvo sin smått legendariske P1800.

– Konseptbilene fra Volvo er en melding om hvordan selskapet tenker om framtiden. Bilene er en kontinuerlig referanse for oss i produksjonen av våre kommende bilmodeller innen ulike person- bilklasser. Mange bilselskaper prøver seg frem, ofte med ganske ekstreme og røffe detaljer, for å videreutvikle design på sine konseptbiler. Konseptbilene er litt «haute couture» – de har stor innflytelse, samtidig som de er umulige å få tak i.

Da First Edition av den nye XC90 ble lagt ut for salg på Volvo sine nettsider 3. september i år ble alle 1.927 eksemplarene solgt på under 48 timer. Over 120 av dem kjøpt av nordmenn.

Andre generasjons XC90 er den første personbilen fra Volvo som er tilgjengelig for kjøp hvor Ingenlath har hatt hånden på designrattet.
– Det er en elegant og tidløs skapning. Du vil selvsagt finne likhetstrekk med førstegenerasjons XC90 fra 2002, men jeg var faktisk litt redd for at de ble for ulike da den nye var ferdig. Det pleier å være kortere og færre skritt mellom to generasjoner av samme bilmodell enn hva som er tilfellet her.

President & CEO Volvo Cars, Håkan Samuelsson, har uttalt at dette ikke bare er starten på en ny XC90, men også starten på et nytt Volvo. Nye XC90 og de tre konsept- bilene er alle bygget på Volvo sin nye SPA-plattform (Scalable Product Architecture), som er modulær og kan brukes til et stort register med biler, i flere forskjellige størrelser og klasser.
– Da SPA ble utviklet måtte Volvo sette faste rammer og holdepunkter for utviklingen av våre personbiler med tanke på lang framtid. Noe jeg personlig synes var veldig modig gjort, sier Ingenlath, som kan avkrefte manges oppfatning av at design og utforming av den nye XC90 ble satt i gang etter at Volvo hadde ferdigutviklet konseptbiltrilogien.
– Vi kunne ikke gjøre konseptbilene først, for så å sette i gang med XC90. Dette er noe som har foregått parallelt. Visuelt, og med sin detaljrikdom, har prosessene med konseptbilene vært til god hjelp for det ferdige resultatet av nye XC90.

Bildesigneren er født og oppvokst i den tyske byen Krefeld, like nord for Dusseldorf, vest i landet. Familien bodde like ved en bensinstasjon hvor unge Ingenlath tilbrakte mye av sin tid i barndommen.
– Jeg studere de fleste bilene som kom innom. I kiosken solgte de også en mengde bilmagasiner. Jeg husker godt hvor oppslukt jeg ble i dem og deres detaljerte og nærmest abstrakte nærbilder av biler. Dette var noe som interesserte og inspirerte meg voldsomt, og som nok ble starten og grunnen til at jeg arbeider med det jeg gjør i dag, smiler tyskeren.

Mange betegnet det som «hånd i hanske» da det ble kjent at han hadde takket ja til jobben i Volvo.
– Jeg har aldri laget de skrikende linjene eller detaljene. Det er vel derfor flere har sagt at jeg passer så godt inn i Volvo.

– Hva var ditt inntrykk av Volvo før du startet å jobbe her?
– Det er utrolig hvordan Volvo har holdt på sin integritet gjennom mange tiår. Jeg brukte god tid på å gjøre meg kjent med hva som er selskapets innhold, historie og hvilken retning det sikter mot. Volvo har alltid hatt et fundament i folket. Vi skal verdsette våre ikoniske klassikere fra fortiden, men legger vi for mye vekt på å hylle og etterstrebe deres kvaliteter, vil det hemme oss når vi skal tenke nytt. Volvo har skrotet de tradisjonelle kjørelysene på sine framtidige biler. Nå er det LED-lys som gjelder, formet som en liggende Mjølner – Tors hammer. En liten detalj blant mange i Volvos nye designuttrykk, men et godt bilde på hvordan Ingenlath og selskapet nå tenker om framtidige og kommende Volvo-modeller.

– Vi er et svensk selskap med skandinavisk design. Vi ser til det som kjennetegner svensk design, men også hva som definerer det skandinaviske. Volvo skal være spesielle og skille seg ut. Vi skal selvsagt nå våre trofaste kjennere, men samtidig må vi nå nye mennesker i framtiden. Våre detaljer skal ha mer rot i fantasien sammenlignet med andre i bransjen som har en mer utbredt Bauhaus-aktig stil, med de karakteriserende, sterke geometriske formene. Når de neste modellene av våre mindre bilklasser også er klare, vil man kunne se tilbake og enda klarere se hvor mye vi har endret.

– Kan du fortelle litt om hvordan du tenker som bildesigner når du starter prosessen med uttrykket for en kommende bil?
– Alt innen design starter på arket. Mange designere gjør fantastiske skisser, men bare de beste klarer å videreføre sine vakre linjer og tanker til virkeligheten, og gjøre dem til en funksjonell realitet. Det estetiske ved utformingen av en bil kommer ikke av seg selv bare ved å se tilbake på selskapets historie, med sine ikoniske klassikere og annen teori. Ser du for mye bakover blir det vanskeligere å se fremover for å finne fremtidens retning. Det er lange, detaljerte prosesser med mange skisser som skal gjennomgås og analyseres. Ni av ti skisser blir som regel vraket, men vraking er bra, det betyr at vi nærmer oss. Det er i det hele en enorm reise som skal gjennomføres før vi tar de endelige valgene, avslutter Ingenlath.

Tekst av Bly Teksthus

Ni av ti skisser blir som regel vraket. Men vraking er bra, det betyr at vi nærmer oss.