Leif Søvold har vært pensjonist en stund nå, og med hele 50 år på samme arbeidsplass som mekaniker og med Kongens Fortjenestemedalje på brystet, er det klart at han har satt sine spor igjen på Laastad & Co.
Bilen til Leif var et velkjent syn for både kunder og ansatte. En Volvo 245 varebil, som i mange år ble brukt til utrykning for å hjelpe kunder som fikk trøbbel med bilene sine, og til å hente deler med. Startkabler og verktøy var alltid med – for ikke å glemme Leifs kunnskap om bil.
Disse bilene ble ofte omtalt som kjørende delelagre ettersom deler ble tatt fra bilene og satt på andre som midlertidige løsninger til de nye delene var på plass.
Leif overtok rollen som verksmester etter at Einar Tvedt døde alt for tidlig tilbake i 1990. Før den tid ble bilene ofte omtalt som «Tvedten sin bil».
Denne type servicebiler har Laastad & Co brukt siden starten og flere varianter har tjent samme type formål. I begynnelsen Duett varebil, deretter 145 Express til 245 overtok på midten av 70-tallet.
Til tross for at 240-serien minnet mye om siste årsmodellen til 140-serien var dette helt nye biler og vi kan i dag konkludere med at 200 serien har vært den lengstlevende og mest suksessrike modellen til Volvo noensinne. Hele 2.685 171 eksemplarer ble produsert i perioden 1974-93, og bilen var i mange år en bærebjelke i Volvo sitt sortiment. Det ble derfor litt uro blant trofaste Volvokunder da fabrikken signaliserte at bilen skulle sluttproduseres som 1993-modell. Bilen var solid, oste av kvalitet og var på sine gamle dager, om designmessig litt utdatert, blitt en trofast arbeidshest du virkelig kunne stole på. Det var også årsaken til at Laastad & Co sikret seg et siste eksemplar av sorten som servicebil før den gikk ut.
Bilen vi i dag har sikret oss og som dann og vann skal brukes som servicebil på godværsdager er en 1993 245 GL vi fikk tilbud om å kjøpe tilbake av en kunde som ikke trengte bilen lengre. Bilen var et godt emne, men trengte en lettere restaurering.
Da vi overtok bilen hadde den gått cirka 200.000 km noe som er forholdsvis lavt til en 240 å være. Servicer var overholdt og det var en bil vi kjente godt til.
Det vi har gjort er en form for ryddig budsjettrestaurering:
- Kjøpt ny bakluke grunnet rust, samt sandblåst i åpningen rundt døra
- Skiftet støtfanger bak og ryddet opp i kromlistene
- Her har vi rettet ut bulk på høyre bakdør, mens Lakkeringen Bjerkenes & Brekke AS har stått for lakkeringen
- Det er satt på ny lyktevisker venstre fremme
- Sveiset og reparert venstre kanal grunnet rust
- Sandblåst og lakkert turbinfelger som vi kjøpte brukt
- Da bilen i utgangspunktet var matt i lakken har vi fikset småbulker og lakkert enkelte steder. Den er også grundig polert
- Fjernet rust i innerdørene
Bilen skal i dag brukes til ulike service aktiviteter men blir tatt godt vare på, servet og kjørt på godværsdager. Dette var en ide som har ligget latent noen år da mange har påpekt at dette er type biler folk husket kjøre rundt i bybildet, ikke minst med serviceinnstilte Leif Søvold bak rattet. Vår bil er en hyllest til de to siste hvite Volvo 240-varebilene som vi brukte på slutten av 80-tallet og frem til Leif nådde pensjonsalder i 2012 og tok bilen med seg. Bilen ble senere solgt til pensjonist Svend Kristian «Kikkan» Oftedal (derav «Kikkan sin bil») som også har jobbet hos oss i 39 år på verkstedet. Vår bil har i dag bakseter og kan derfor også brukes til andre serviceformål.
- Bilen er foliert av «Tonjer Skilt og Dekor» etter hva som var gjeldende dekor på 80- og 90-tallet.
Volvo 245 servicebil kan besiktiges i vårt showroom på Laastad & Co.
Haakon Laastad