Foto: Haakon Nordvik
Tekst: Bjarne Laastad jr
Regi: Haakon Laastad
Elina Eliassen er levende opptatt av merkevarebygging, og har et øye for godt design. De siste årene har hun jobbet med produktutvikling for Apotek 1s egne merkevarer i Oslo, men har nå valgt å flytte hjem til Haugesund for å forvalte merkevaren og markedsaktivitetene til Laastad & Co sammen med Haakon Laastad.
Hun kommer fra en verden av babyprodukter, sjampo og balsam, og har vært med på å bygge opp Apotek 1s merkevarer Dermica og Metode.
– Det har handlet om alt fra produktdesign til hvordan merkevarene skal fremstå i ulike settinger. Jeg har vært med å styre prosessene fra A til Å, og det har vært utrolig givende.
Hun traff samboeren Morten da de begge gikk på Vardafjell, og i løpet av 11 år har de rukket studier i Bergen, et yrkesliv i Oslo – og to små jenter.
– Da jeg var ferdig med studiene i markedsføringsledelse, visste jeg at jeg ville til Oslo – for å kunne utforske mer før jeg slo meg til ro. Vi bodde på Skillebekk, et fantastisk fint og rolig strøk med nærhet til Bygdøy og sjøen. Det ble fire spennende og innholdsrike år med utfordringer på jobben og alt det spennende som hovedstaden har å by på av muligheter.
Strategisk historiefortelling
Stillingen som markedskoordinator for Laastad & Co var imidlertid det hun trengte for å bestemme seg for å flytte hjem.
– Merkevaren Laastad & Co har fanget min oppmerksomhet. Jeg ønsker å bidra til å skape en tydelig identitet og fortelle en historie som gjør inntrykk og er relevant. Og det er nettopp det som fascinerer meg, hva som gjør at noen merker evner å fortelle en historie, og hvordan folk for eksempel kan assosiere Kvikk Lunsj med påske og tur på fjellet. På samme måte har Haakon Laastad klart å skape en merkevare som står for noe eget – og som gjennom strategisk historiefortelling treffer folk så de kjenner seg igjen. Og det handler om alt fra hvordan bilene er ustilt i vinduene når du kjører forbi til historiene du leser i Laastadmagasinet, og opplevelsen folk får når de besøker utstillingshallen eller de nye nettsidene. Det er hele veien lagt inn det lille ekstra, som er visuelt lekkert, som skiller seg ut og som gir gode assosiasjoner, sier hun.
Som markedskoordinator skal Elina markedsføre Laastad & Co gjennom strategisk planlegging, gjennomføring av kampanjer, utarbeide innhold til nettsidene og sosiale kanaler, ta seg av sponsorater, samt koordinere samarbeidet med byråer og andre leverandører.
– Fusjonen med Nils Sørhaug AS gjør arbeidet ekstra spennende, ettersom virksomheten nå har fått tilført helt nytt innhold som må kommuniseres ut på en ryddig og god måte – med Laastad & Co som avsender også på MG og Mazda. Det viktige er å være autentiske i alt vi gjør, noe som frem til nå har fungert veldig bra for begge merkevarene på hver sin måte. Bilbransjen er likevel i endring, og det samme er folks hverdag og behov. Vi må samkjøre og videreutvikle merkevaren for å sørge for at den fortsetter å være relevant, understreker Elina.
Estetiker i alt
Det hersker liten tvil om at Elina er en estetiker, og ingen som møter henne eller besøker henne hjemme vil mistenke henne for å ha et tilfeldig forhold til klær eller interiør.
– Jeg er veldig glad i design, og opptatt av det visuelle. I notatene mine fra skolen, brukte jeg utelukkende svart penn. Jeg synes ikke det ble like fint med blå, og den svarte fungerte i tillegg mye bedre sammen med markeringstusjer i ulike farger. Og ble det ikke fint, rev jeg ut siden, og begynte på nytt. Så på det visuelle er jeg nok litt perfeksjonist, innrømmer hun.
– Jeg er opptatt av både detaljene og helheten, og elsker å arbeide for å at de ulike elementene skal fungere godt sammen. Personlig har jeg nok et litt minimalistisk utgangspunkt, men er også opptatt av at det skal være personlig.
Om estetikeren lar seg styre mest av følelser eller fornuft, er hun usikker på.
– Selv vil jeg nok påstå begge deler, men Morten ville nok ha sagt at jeg er mest følelsesstyrt. Jeg blir lett gira, og da er gjerne han der og bremser meg. Det tenker jeg er en fin ting. Jeg kan nok være i overkant impulsiv innimellom, og etter noen runder på jakt etter kjøkken, ble jeg etter hvert så utålmodig at jeg signere på kontrakten før han hadde rukket å lese gjennom. Men vi ble veldig fornøyde, altså, ler hun.
Vi fant raskt ut at Elina ville passe inn hos oss, sier Haakon Laastad. Med en bachelor i både markedsføring og økonomi, et stilsikkert blikk og med en enorm arbeidskapasitet fant vi raskt tonen. Jeg vi påstå at hun er musikalsk på det estetiske. Mye faller seg naturlig litt som da vi jobbet med fotoshooten for Laastad Classics og den oker gule Range Roveren fra 1976. At hun jobber estetisk og målrettet men med et økonomisk bakteppet er viktig for oss.
Mer sosialt i Haugesund enn Oslo
Selv om samboer Morten fortsatt pendler til jobb Oslo, er Elina veldig glad for å ha landet i hjembyen etter sju år borte.
– Det har vært veldig deilig å komme hjem. Vi har stor familie og mange venner her, og selv om jeg også hadde gode venninner i Oslo, er det mye enklere å hive seg rundt her og gjøre ting sammen. I Oslo er det større avstander, og om man skal treffes, krever det mer planlegging. Sånn sett har vi et mye mer sosialt liv her enn vi hadde i Oslo. Her har også vennene våre fått barn, mens de i Oslo fortsatt lever singellivet. Det kjennes både riktig og godt, selv om jeg selvsagt kan savne noen for storbyfordelen i Oslo; som et litt mer variert uteliv og noen flere gode restauranter. Men det er veldig mange fine ting her også, og chilikaffen til Carlos er helt topp, så der liker både mamma og jeg å gå, smiler hun.