Les Nettavisens intervju med Haakon Laastad

KATEGORI: Mennesker

Det finnes en Volvo-bilbutikk som er helt annerledes enn noen andre bilbutikker i Norge. En butikk hvor fortiden møter fremtiden og teknologien treffer nostalgien.

Velkommen til Laastad & Co i Haugesund.

– Jeg mener bilkjøring handler om noe mer enn å ta seg fra et sted til et annet. Du kjører alene, med en du elsker, du kjører med barn i baksetet. På vei til fjells, på vei til hytta, på vei videre i livet, sier Haakon Laastad.

Inne skinner det i blanke pansere og det lukter myke skinnseter. Ute er det november og regn i luften.

På samme måte som sin far og sin farfar gjorde, driver han Laastad & Co i Haugesund – en Volvo-forhandler av det unike slaget som posisjonerer seg for det lange løpet inn i fremtiden.

Laastad & Co har forvandlet sin Volvo-butikk til et stilstudio hvor eldre Volvoer, klassisk og tidløst skandinavisk interiør glir sammen med nye biler.

– Alle har minner om bilkjøring, enten små eller store. Du kan kalle det nostalgi, minner eller en nerve, men det er noe der. Noe som er viktig, noe som betyr noe for folk, forklarer Haakon entusiastisk videre og stryker hånda lett over det røde panseret på en skinnende rød Volvo P1800 fra 1966, en slik som Roger Moore kjørte i Helgenen.

UTSIKT TIL DET TIDLØSE

Gå gjennom skyvedørene til Laastad & Co i Haugesund og du går inn i et nytt univers. Den første som møter deg er en kundeveileder som møter blikket ditt med et smil. Hun sitter bak et dansk skrivebord i valnøtt – det svever i luften, i det varme lyset fra en PH-lampe. Selgerne er ulastelig antrukket i dress og sitter i stilfulle kontorer som sender tankene i retning New Yorks Fifth Avenue anno 1960. De er fint kledd for å både vise respekt for designerne som skaper produktene som selges og ikke minst kundene som legger mye penger i bil. Hos Laastad er alle velkomne. Ved din venstre hånd står kanskje en Volvo 164 i tidsriktig gull metallic. Like bak skimter du en ny XC90, og bak der igjen – en S60.

KUNDELOUNGEN OPPLEVES SOM EN EGEN STUE.

– Hvis du skal til tannlegen og er femten minutter for tidlig, går ventetiden spesielt tregt hvis du bare har lesestoff om tenner, tannkrem og regulering. Hos oss legger vi vekt på at du får en mulighet til litt fri i hverdagen mens du venter med mer enn forventede fasiliteter. Her kan en av flere kaffevarianter nytes i en avslappet sofa, forteller Haakon og skyter inn at de ofte serverer både kanelboller og vafler.  

I bakgrunnen synger Ol` Blue Eyes “When I was seventeen, it was a very good year..”

– Noen kunder får unna litt jobb mens de sitter i sofaen. Andre ser på tv. Ulik litteratur, samt noen sekstitallsårganger av Kvinner og Klær er også å finne. Disse skiftes naturligvis ut i takt med måned og årstid. Vi opplever faktisk at enkelte kunder håpte det tok lengre tid når de får beskjed om at bilen er ferdig. Et avbrekk i hverdagen.

DRIVING HOME FOR CHRISTMAS: Reportasjene våre i Laastadmagasinet gjenspeiler betydningsfulle øyeblikk, drømmer og minner. Foto: Haakon Nordvik

SELVE LIVET, MED EN VOLVO

– I reklameverdenen er jo “ny” eller “nytt” alltid det sentrale. En ny telefon, en ny frakk, et nytt kjøkken. Hovedfokuset er å selge nye og brukte biler – det er levebrødet vårt, men for Volvo har det alltid handlet om mennesker, sier Haakon.

Tilbake i 1927 da merket ble etablert var forretningsfilosofien: Biler kjøres av mennesker, derfor skal alt vi gjør og foretar oss handle om nettopp mennesker og trygghet, forteller han. Hos Laastad & Co har de lagt til en dimensjon til. Det emosjonelle – selve livet.

– Nettopp av den grunn føles det rett å spille på disse verdiene når vi skal markedsføre oss, og da gjerne gjennom det som flest mulig har et forhold til.

 Hva er årsaken til at voksne fremdeles setter så stor pris på den samme julen år etter år. Som barn handler det kanskje mest om hva som skjuler seg under treet.

– Jeg husker fortsatt den følelsen av å komme hjem til et hus hvor det luktet nybakte julekaker og denne endeløse ventingen dagen før dagen. Jeg får fortsatt den samme følelsen når julaften nærmer seg, sier Haakon som hver jul sammen med venner ser klassikeren Christmas Vacation med en av hans humoridoler Chevy Chase i hovedrollen.

I voksen alder handler det mer om settingen og stemningen. Venner og familie som møtes igjen, spiser god mat, lytter til den samme julemusikken, fyrer i peisen og kanskje er det snø utenfor.

– Familievennlige Volvo henger sammen i denne konteksten. Det du har, eller det du drømte om at du hadde.

En annen med like betydningsfull stemning hentes frem i høsten.

Eller påsken anno 1987. Det er av samme romantiske årsak at vi reiser til fjells. Til samme sted, går de samme turene og fortsatt kan drible en omgang tvungen Yatzy.

– Den evige jakten på stor straight og atonal plystring etter Adam Dalglieshs kjenningsmelodi, samt et sakralt håp om et høytrykk før langfredag. Det er påske for meg, sier Haakon.

PÅSKETUR: Hvilket ungt par i 1987 drømte ikke om en rød Volvo 740 Turbo? Foto: Haakon Nordvik

– Grav deg ned i tide, lytt til erfarne fjellfolk. Kjør Volvo, sier Haakon kvikt.

Alle bildene og filmene starter i hodet til Haakon. Det kan være et minne, en liten ledetråd, setting eller kommentar som setter tankene i sving.

– Noe av det mest spennende er å finne riktige mennesker, kjente og ukjente som jeg mener passer i de ulike reportasjene, forteller han.

Det går mye tid og planlegging i forkant av en slik shoot. Alt må stemme til minste detalj. Bildene tas i samarbeid med hans faste fotograf Haakon Nordvik og filmene med Simon Olsen i Vestbris.

– For meg har det handlet om å skaffe et team som forstår meg og mine tanker rundt vår visjon, min måte å jobbe på og forståelsen for merkevaren.

Jeg har alltid likt å hvile øynene på det som er tidløst». Foto: Haakon Nordvik

BEGYNNELSEN PÅ DET NYE LAASTAD

Det er ikke lett å huske når en prosess startet eller når en historie virkelig begynner. Slik er det også med Laastad. Javisst styres bedriften i tredje generasjon med stø kurs mot den teknologiske fremtiden. Men når begynte revitaliseringen? Kanskje var det når han ryddet bort andre bilmerker og våget å rendyrke Laastad som bare volvoforhandler, kanskje var det når han gravde seg ned i Volvos eget filmarkiv.

En vel så god teori er som følger: Haakon Laastad er mannen som fortsatt er gutt. Lederen som fortsatt setter pris på et stykke napoleonskake og krumkaker i full kollaps. For ikke å glemme et parti risengrynsgrøt en lørdags formiddag. Han er mannen som har passert førti, men fortsatt kan bli svimmel av tanken på hvor årene tok veien, hvordan ungdomstiden fløy forbi og ferieminnene henger som solblekede polaroidbilder i et fotoalbum. Den kalde bilruten mot pannen, lange bilturer i baksetet, kvass kverulering med storebror om hvorvidt det skulle lyttes til postens sommerkassett med Øivind Blunck og Harald Heide-Steen jr. eller britisk-inspirerte The Monroes? Han husker så godt NRK-referansene fra både Fleksnes og replikkene fra KLM og Brødrene Dahl, talkshowet LørDan og kjenningsmelodien til Derrick. De dirrer fortsatt, men har dratt med seg en annen klang. Enten det er britisk pop, David Bowie eller plata Blood Sugar Sex Magic.

STIL VED SJØEN: God design, fin arkitektur og spennende livsstil henger i sammen. Bilen på bildet er vår Volvo P1800, 1966-modell, samme som ble brukt i tv-serien Helgenen. Foto: Haakon Nordvik

I det visuelle universet hagler det med referanser fra David Lynch, The Tonightshow med Johnny Carson, og materialet fra den gang MTV var MTV.

– Jeg har alltid likt å hvile øynene på det som er tidløst. En merkevare som alltid har inspirert meg er Ralph Lauren. Hovedgeskjeften hans er jo å selge klær, men det er måten han pakker det inn på gjennom design, interiør og verdens mest elegante bilsamling. Alt blir brukt for å skape en livsstil, og majoriteten av Ralph Laurens uttrykk har tålt tidens tann.

SECRET SERVICE: MMA-fighter Geir Kåre Nyland avbildet på Seljestad inspirert av filmen Goldfinger med James Bond. Foto: Haakon Nordvik

Slik er det også med merkevaren James Bond. En karakter, en stil og et konsept som har overlevd i over femti år. Den perfekte balansen ved å beholde det tidløse og estetiske, samtidig som man utvikler seg og gjør det hypermoderne. Når det kommer en ny film er det alltid krav til hvilke ingredienser som skal være med. Ellers er det ikke James Bond. Det skal være en ytterst moderne film som skal inkludere raske kjørescener, skiscener, fallskjermhopp og slosscener.

James Bond redder alltid verden gjennom å jakte onde skurker i estetisk vakre omgivelser, alltid velantrukket, damer som menn, og ikke for å glemme veksling av flett nye og eldre klassiske biler. Bond – James Bond, er en merkevare som over tid har vært så sterk at du kan bytte ut selve hovedpersonen. At selveste Roger Moore skulle komme til Haugesund under filmfestivalen i 1985 og kjøre hans far Bjarne Laastads Volvo 760 GLE gikk ikke upåaktet hen og gjorde Haakon til en svoren James Bond-fan, noe som bærer preg i uttrykket hans.

– Den første James Bond-filmen jeg husker jeg så var faktisk A view to a kill, på VHS, sammen med kamerater. Året var 1985 og jeg ble helt oppslukt. Råsterke og nesten skremmende Grace Jones i kollegialt følge av sjefskurk Christopher Walken. Og soundtrack fra Duran Duran. Episk sier Haakon.

KLASSISKE LINJER: Den nye Volvo V90 har en del av de samme klassiske designlinjene fra Volvo 1800ES fra 1972. Dette er en såkalt Shooting Break, altså en sportsbil med to dører og bagasjeromutførelse. Foto: Haakon Nordvik

NOSTALGIENS VERDI

– Nostalgi er viktig for meg. Det handler ikke bare om minnene, nostalgi er noe mer – det er et sterkere bånd til fortiden. Direkte oversatt fra gresk betyr nostalgi visstnok et sår som ikke vil gro. Det kan jo høres trist ut, men nostalgi er noe mer enn et minne. Det er styrke i det, det er noe fint og en følelse av noe som er borte. Ferieminnene, bilturene, hvordan vi feiret jul, den altfor raske vinkingen på Super 8-filmene. Små detaljer, store hendelser. Nostalgi er viktig og riktig fordi det knytter oss sammen med det som betyr noe for oss, det som formet oss, sier Haakon.

Når kundene våre kommer inn i butikken blir de selvfølgelig imponert over de nye bilene. Enten det er en ny XC60 eller en V90CC, men så ser de en Volvo 240 – en slik som kanskje familien hadde før, eller de ser en 1800Es – en smekker sportsbil som de forbinder med en svunnen tid og en påminnet drøm. Ringen er sluttet.

I slike situasjoner strømmer minnene på. Det er noe av det fineste jeg ser i min jobb. Voksne som plutselig får denne følelsen av at barndommen eller ungdomstiden ikke var så langt unna. Dette er mennesker jeg ofte blir stående å snakke lenge med og som jeg etablerer et ekstra godt forhold til, forteller Haakon Laastad.

-Hvis jeg skal være helt ærlig, så har jeg ingen masterplan i en verden som endrer seg så fort, sier Haakon.

Laastad & Cos reise inn i et univers som består av både fortid og fremtid har blitt til etterhvert.

– Vi har alltid vært opptatt av å bygge stein på stein. Jeg handler etter instinkter og impulser, men jeg tror jeg har funnet et “språk”, eller en måte å være musikalsk på, sier Haakon og lager anførselstegn i luften.

– For meg er dette personlig og profesjonelt. Nå har vi laget en fortelling og en verden som kundene våre liker og kan relatere seg til, sier Haakon.

Puslebitene har altså ligget der hele veien for Haakon. Egne minner, arven fra familiebedriften og referansene han selv har tilegnet seg gjennom livet.

MAGASIN AV DE SJELDNE: I 2013 startet Laastad med eget magasin. Noen år senere ble det gjort helt digitalt og oppdateres jevnlig med intervjuer og reportasjer. Foto: Haakon Nordvik

FULLT MAGASIN

– For en del år siden tok vi alle disse ingrediensene og laget Laastadmagasinet. Et fysisk magasin av godt papir og gode bilder. Jeg tror dette var begynnelsen, jeg er fortsatt stolt av disse magasinene. De skulle være så bra at folk tok vare på det, en motvekt til all reklamen som kommer i posten og som kastes i søppelet. Reklamen som ikke er reklame og reklame for deg som ikke er interessert i bil. Etterhvert har vi gjort magasinet digitalt slik at alle skulle få tilgang og at vi fikk statistikk og bedre treffsikkerhet, forteller Haakon.

Nå er Laastadmagasinet et etablert livsstilsmagasin som rendyrker det tidløse. Fjelltur i høstfarger, minnene om gullårene for et ærverdig høyfjellshotell, stemningen rundt den perfekte julefesten. Samtidig som Laastad kikker bakover, med nostalgiens dugg på hornbrillene, snur han seg også kjapt og skuer fremover.

Lokale profiler blir pakket inn i Laastads rammer – MMA-fightere, klesdesignere, arkitektstudenter, fotballspillere eller musikere – blir løftet frem i reportasjer og intervjuer. Bildene og reportasjene kunne like godt vært i et magasin med base i en europeisk storby.

– Det er vår måte å møte både nye og gamle kunder på. De får en merverdi. Enten de møter oss i den digitale verden eller kommer i butikken vår. Vi ønsker at våre kunder skal få en opplevelse. Du kan sette deg inn i en Volvo 240 eller en Volvo Duett og deretter sette deg inn i en XC90. Det er en reise. Kundene våre får perspektiver, gode minner og ser hvor utrolig langt utviklingen har kommet, sier Haakon Laastad.

Derfor har Laastad & Co bygget opp en omfattende samling av eldre volvoer. Fra smått legendariske Amazon, til Duett, PV, 700- og 200-serien til særere 480 og 343. Mange av bilene er kjøpt inn, fikset opp og renovert på eget verksted av dedikerte kollegaer. Laastad & Co er ihuga bilentusiaster. Men merkevarebygging av Volvo verken stopper eller begynner ved dørterskelen.

MAGASIN AV DE SJELDNE: I 2013 startet Laastad med eget magasin. Noen år senere ble det gjort helt digitalt og oppdateres jevnlig med intervjuer og reportasjer. Foto: Haakon Nordvik

LAASTAD VS. LAASTAD

Kvelden er kommet, Laastad & Co har stengt dørene for dagen, men Haakon tar de gode tingene fra jobben med seg hjem.

“Laastad is a dedicated Volvo dealer in Haugesund that started back in 1945. This is me Haakon Laastad telling you about our style and inspiration”. Slik lyder Instagram-biografien til Haakon Laastad (laastadvolvo). En trofast følgerskare får innblikk i både bilnyheter, reportasjer og Haakons hverdag.

HUSKY-TID: Lite slår naturopplevelsene med Orion og Cooper Foto: Espen Løvvik.

Med sine to sammensvorne kompanjonger – siberian huskyene Cooper og Orion veksler han mellom å gi innblikk fra løpeturer i marka, skiturer til fjells og raffinerte bilder fra sitt eget hjem – som gjenspeiler både det lune og trygge ved Volvo.

Huset som han overtok etter sine besteforeldre i 2011 ble tegnet av Stavanger-arkitekten Thorvald Solheim og bygget i 1956. Etter fem måneders renovering inkludert uhorvelig mengder sparkel, respekt for husets stil og uttrykk, flyttet han inn året etter. Interiøret bærer preg av tidløs skandinavisk design som strekker seg over flere tiår og som skaper eksakt den lune lounge-feelingen som rammer inn hva Laastad-merkevaren står for.

Det kan virke som om det er vanskelig å skille mellom når Haakon er på jobb og ikke? I hvert fall for ham selv.

FEIRER VENNER: Finnes det noe bedre enn gjensynet med den man aldri rakk å treffe siden sist? Foto: Haakon Nordvik

Haakon pleier årlig å arrangere en julefest. Finnes det en større høytid for minner og nostalgi enn jula? Neppe. Kanskje påske, kanskje sommeren, men ingenting som julen. Julen er ikke et romskip. Det er en gammel kjelke, en godt innkjørt Volvo Amazon med silkemyk clutch, en tidsmaskin som tar oss tilbake til absolutt alt som betydde noe. Festen er av den klassiske sorten.

– En fest der man endelig har tid til å møtes igjen i en hektisk hverdag. En sosial sammenkomst av det lune slaget. Når jeg ser på disse bildene sitter jeg igjen med de samme følelsene jeg har slike kvelder. De gode historiene, latterkulene, diskusjonene og musikken. Helt i tråd med merkevaren.

LIVETS KARUSELL: Gjensynet med den man aldri rakk å treffe siden sist. Aldri lengre enn en omfavnelse unna. Så lette å ta for gitt, så lett å ta dem som en selvfølge. Men det demrer sakte for oss, de er ikke det. Foto: Haakon Nordvik

DEN NORSKE DRØMMEN KJØRER VOLVO 240

Det store spørsmålet for Haakon og andre bilinteresserte er jo hvilken bil som har størst betydning for dem. Eller sagt på en annen måte: hvilken Volvo er mest volvo. Nå blir Haakon entusiastisk.

– La oss ta Volvo 240 Turbo. For meg er dette kanskje den ultimate bilen. Ikke fordi den har mange hestekrefter eller fordi den har uovertruffen teknologi. Nei, for meg er denne bilen viktig fordi jeg husker så godt at pappa kjørte en slik. Jeg har tilbrakt noen timer i et 240-baksete. Denne bilen er sterkt knyttet til minnene våre, forteller Haakon videre. Den er en del av Norge. Utrolig mange har en onkel, en tante eller en nabo som en gang har kjørt en 240, sier Haakon og referer til fotografen Helge Skodvin som har gitt ut en bok, kun bilder av Volvo 240 parkert rundt i Norges land. Så er også Volvo et kjærkomment merke å løfte frem. Det finnes knapt en annen merkevare, eller bil, som er i nærheten av å symbolisere fremveksten av både velferdsstat, svensk og jordnær fornuft og ikke minst ujålete Skandinavisk design.

UTSIKT OG INSPIRASJON: Mennesket og alle våre sanser står i fokus. Foto: Haakon Nordvik

I de fleste moderne foredrag heter det seg at alt som skjedde i fjor ikke er relevant for neste år. Jeg deler dette synet – på de fleste områder. Vi opplever at utviklingen går raskt i dag, men sannheten er vel at den aldri noen gang kommer til å gå så sakte som nettopp nå. Den digitale verden bare akselererer. 

Kunsten er likevel å få den digitale verden til å gå hånd i hånd med oss mennesker.

– Hva er vitsen med teknologi hvis det gjør oss mer distanserte. Merkevaren Volvo har aldri vært en trend eller en hype – heller et tidløst og klassisk produkt med mål om å gjøre livet enklere og tryggere for oss mennesker. Fra utviklingen av avanserte teknologiske støttesystemer i bilene med intuitiv brukervennlighet, til hvordan kunden opplever kontakten med oss som forhandler. Mennesket og alle våre sanser står i fokus – kundetilfredshet er hva det handler om, forteller Haakon i sine foredrag.

LIDENSKAP: For oss har historien vært med å bygge fremtiden sier Haakon Laastad i sine foredrag. Foto: Haakon Nordvik

FREMTIDEN OG VOLVO

Slipsknuten er løsnet. Arbeidsdagen er nesten glemt og rolige kveldstimer er et kjærkomment avbrekk for Haakon. Orion og Cooper ligger rolig på gulvet, snille som lam etter en lang tur.

– For meg har inspirasjon fra ulike bransjer, mennesker og miljøer vært avgjørende. Synergien og friksjonen mellom de ulike bransjene har gitt meg energi og gjort meg til den jeg er. Det å putte alle disse inntrykkene i en og samme pose og gjøre noe med det har vært inspirerende og gjort det mulig for meg å bygge opp under merkevarene Laastad og Volvo, sier Haakon og tenker seg om.

Det som passer som hånd i kjørehanske med Laastad & Co og merkevaren Volvo er deres syn på fremtiden. Mennesker elsker tradisjoner. Vi gjør det fordi vi evner å glede oss, reflektere og ikke minst sette pris på. Om det nærmer seg påske, sommer eller jul, er det mange som bruker den samme romantiske oppskriften. Vi snakker om selve livet. I Volvo sin siste XC60-reklame beviser de at de er med å sikre nettopp denne visjonen for fremtiden.

LAASTAD VS. HAAKON: Haakon Laastad driver Laastad & Co i tredje generasjon og har rendyrket Volvos design og den skandinaviske tilhørigheten. Foto: Haakon Nordvik

– Jeg ble aldri presset inn i bilbransjen. Det viktigste for mine foreldre var at jeg gjorde noe jeg trivdes med og var sulten på. Likevel har bil kommet inn gjennom morsmelka og jeg har alltid hatt interessen. Min største drøm i tenårene var å bli musiker og jeg trakterte bassen i mange år. Endte likevel opp som bilselger. Same same, sier Haakon og smiler lurt.

 

 

 

Jeg handler etter instinkter og impulser, men jeg tror jeg har funnet et “språk”, eller en måte å være musikalsk på