Foto: Haakon Nordvik
Tar du turen til Laastad & Co i dag, er det ikke sikkert du kjenner deg igjen. Det siste året har Laastad & Co gjort en omfattende ombygging av verksted, showroom og kontorlokaler, for å møte morgendagens kunder på sømløs måte.
– Det handler om å by på noe mer enn bil. Et besøk hos oss skal være interessant også for de som ikke er interessert i bil, forklarer daglig leder Haakon Laastad.
Verksted- og nybilhallen til Volvo-forhandleren Laastad & Co har det siste året stått for en helrenovering der det ikke er spart på detaljer. Vi gjør disse grepene for å få til en mer effektiv forretningsdrift og for hele tiden å kunne møte fremtiden på en optimal og sømløs måte.
– Bygget ble opprinnelig tatt i bruk i 1970, og det har mange ganger vært gjort endringer. Også nå gjøres store grep innad i bygget. Det store delelageret er «gone» og gjøres om til bilklargjøring inkludert salg av innvending og utvendig vask samt polering, lakkforsegling og smart repair. Delene vil fremover legges i en rotomat som server mekanikerne direkte ute på vårt nye verksted. Samtidig trenger vi mindre verksted-areal siden vi når har implementert VPS (Volvo Personlig Service), da det er 2 mekanikere som skrur på en bil.
Dette resulterer i kortere ventetid for våre kunder og bedre floor traffic i vårt nye showroom der merkevaren Volvo skal nytes. Vårt gamle showroom er gjort om til bruktbilhall. Vi ser tydelig at vi har en mye høyere «turn over» på bilene som står inne i hallen enn på de som står ute i alskens vær. Mer effektivt blir det også for bruktselgerne som har alt på et sted, ferdig polert og på en salgsflate.
Resultatet av endringene blir at kjernen av bilbutikken blir tettere og effektiviteten bedre både for oss som jobber her og ikke minst for våre kunder. I fremtiden blir det også flere måter å organisere sitt bilhold på og vi skal være der, sier Haakon Laastad.
Kundeloungen er fylt med klassiske, danske designermøbler fra Hans J. Wegner. Tidløse skinnvesker fra Sandqvist står utstilt for salg, mens kaffe serveres i nostalgiske Figgjo-kopper. Kobberlampene som henger lavt er med på gi ekstra varme.
– For oss er det aller viktigste å skape en atmosfære som kunden trives og slapper av i. Et minimalistisk interiør hadde blitt for kaldt. Vi ønsker at folk skal komme innom for å spise en fredagsvaffel i innbydende omgivelser, gjerne med stilfull loungemusikk i bakgrunnen. At de skal kunne jobbe litt, se på tv eller prate mens de sitter og venter på for eksempel en bilvask eller service, sier Laastad.
Skandinavisk design
Volvo er opptatt av å videreføre den skandinaviske designarven, og har klare føringer for hvordan kundeloungene hos forhandlerne skal se ut og hva selgerne skal være kledd i.
– Heldigvis passer dette uttrykket godt inn hos oss. Det er ingen hemmelighet at vi har lagt mye arbeid i å skape noe som er gjennomført. Vi er nok den forhandleren som drar det estetiske lengst.
På bordene ligger innbydende fotobøker, og på veggene henger malerier av Olav Nygaard. Laastad er opptatt av å tilby kundene noe mer enn bare dekktester og produktinformasjon. ”There’s more to life than a Volvo” er et av mantraene.
– Når jeg går i butikker som Ralph Lauren i London, blir jeg inspirert. Hovedfokuset der er å selge klær, men de bruker også andre elementer som bøker, biler og bilder for å bygge opp rundt merkevaren sin. Tidløs eleganse kombinert med sunn livsstil slår aldri feil, forteller Haakon.
Det handler om å levere over forventning. De som ikke bryr seg så mye om biler, skal også ha noe igjen for å komme til Laastad & Co. Og jo hyggeligere det er, jo lengre vil kunden bli.
Blander nytt med nostalgisk
Også showrommet er preget av den tidløse elegansen fra 60- og 70-tallet. Blant nye modeller som XC40 recharge, blendes gamle bilstorheter, for å nevne noen, P1800, Duett og 1800ES.
– Det er et bevisst valg som bygger troverdighet og merkevare hos både unge og eldre kunder, og du får svært ofte en ekstra god stemning i showrommet dersom kundene kjenner igjen biler tilsvarende dem de har eid tidligere, forklarer Laastad.
På kontorer og møterom står designperler fra Naver og Eames, mens lamper fra Louis Poulsen er med på skape en lun stemning. De blågrønne veggene går igjen flere steder og skaper det som kalles et «forest tema», og legger den perfekte rammen for den gjennomførte stilen.
– For oss representerer butikken og Volvo en form for tidløs eleganse – noe som varer. Volvo forbindes jo med tradisjon og trygghet. Vi ønsket derfor å lage et showroom hvor der dette blir gjenspeilt, i tillegg til at besøkende skal kunne senke skuldrene, bli inspirert og føle seg hjemme.