Suit up – André Ernst Grønås

KATEGORI: Mennesker

Han er ikke opptatt av ”fashion”, og holder seg milevis unna trender og it-plagg. Designer og gründer André Ernst Grønås vil kle opp mannfolk i klassisk eleganse – med en liten twist. I disse dager ser den viktige andrekolleksjonen lyset for første gang.

Tekst: Marit Nilsen
Foto: Haakon Nordvik

André er slik vi er vant til å se ham. Elegant i tøyet og med et stort smil om munnen. Men de to siste årene kan langt fra betegnes som normale. Haugesunderen, som har gjort sveibu av seg, har vært gjennom et år som best kan betegnes som en følelsesmessig berg- og dalbane. Fra en heseblesende lansering i fjor høst, står han i dag rakrygget med kleskolleksjon nummer to – ”dressed for success”.

– Endelig får jeg gitt min helt egen blazer, sier 36-åringen med stjerner i blikket.

Og grunnen til at den ikke kom i første runde har en naturlig forklaring.

– En kan ikke tilby både suv, racerbil og familiebil på en gang. Alt må ha en naturlig progresjon, forklarer André.

La oss spole tilbake. Kalenderen viser 1. september 2017. Dagen da André skålte med bobler i glasset, smilte og lo og endelig kunne legge blod, svette og tårer bak seg. Utallige timer med diskusjoner, lange reiser, stoffprøver, testing, feiling, retting og endringer var et tilbakelagt kapittel. Foran ham sto avdukingen av babyen som han hadde gått svanger med i langt mer enn ni måneder. Den dagen ble ”ERNST BY ERNST” født.

– Det har vært et fantastisk år. Selvsagt ikke fritt for stress, kaos eller kriser, men jeg er glad jeg til syvende og sist fulgte magefølelsen og drømmen. Dette er livet mitt, og jeg elsker det.

Men som for enhver gründer er det en kamp for å overleve.

– Jeg håper at så mange som mulig setter pris på det jeg gjør, og vil være med slik at vi kan få et godt fundament. Jeg er avhengig av at folk handler, snakker oss opp og er gode ambassadører for merkevaren, sier André.

Altoppslukende

Heldigvis har han en god mentor og venn i klesdesigner Kristine Vikse (Memini-designer, red.anm.). Hun kom inn i prosjektet da det allerede var et veldefinert konsept, og har velvillig delt av sine erfaringer som hun har høstet gjennom 20 år i bransjen.

– I tillegg til familien, har Kristine har vært en god støttespiller og etter hvert også en veldig god venn. Det er ikke tvil om at det er altoppslukende og krevende å starte sitt eget brand alene. Kristine og familien har vært avgjørende for prosjektet.

Og det ikke alle vet er at Kristine er designer med spesialfelt innen herreklesdesign. Derfor synes hun det har vært ekstra spennende å få bidra på nettopp dette feltet.

– Ernst by Ernst er et tydelig konsept, men det krever tid og tålmodighet for å få fotfeste. Herreklær er den mest konservative og tungrodde delen av motebransjen, men jeg har tro på at det har livets rett. Designet klarer André helt fint å jobbe fram selv. Han er selvsikker og sterk i tankegangen, sier Kristine rosende.

Juni 2018 står kolleksjon to for tur, ”SS18”. Nok en vinter og vår har vært fylt med målebånd, knappenåler og stoffprøver tur-retur Italia. Det har resultert i blazers, dressbukser, slips og sokker. Og selvsagt skjorter. Der har han utvidet med en ekstra style, en såkalt ”button down”, som på godt norsk betyr skjorte med nedkneppet krage. Stoffet kommer fra Italia, og er av ypperste kvalitet.

– Det er ekte perlemorsknapper, og jeg har fått på plass ekstra kragebein i sømmen på kragen som sørger for at de holder seg stive. Alle skjortene mine har delt ryggstykke for korrekt passform. Jeg er nøye og pirkete, men det er også derfor de faller perfekt over ryggen, understreker han.

Ment for å vare

”Broken composission” og ”no tipping” har blitt en del av dagligtalen, og det er tydelig at André har balt med nål og tråd mer enn bare det siste året. Han er ulastelig antrukket i skjorte, slips, blazer og bukseseler – alt fra egen kolleksjon naturligvis. For det blotte øye er han ikke standard mann i 2018. Men så er det ikke det som er målet heller.

– Du handler ikke hos meg for å være trendy. Du handler plagg som sitter pent på, og som i tillegg er behagelige. Dette er ikke trender som byttes ut neste vår, sommer, høst eller vinter. Disse plaggene er laget for å vare, men du kan selvsagt handle items som passer til. Det er viktig for meg at alt kan brukes sammen, men også alene. Man kan se fantastisk ut selv utenfor trendvinduet. En klassiker er en klassiker av en grunn, smiler han lurt.

Han nummerer hver eneste vare, og har få items av hver enkelt style for å passe på at kunden handler noe unikt. I tillegg er deler av produksjonen kortreist, deriblant alle slips som sys for hånd av Nidia i hennes systue på Avaldsnes.

– Resten av merket lages i Europa av renommerte fabrikker og skreddere. Jeg har personlig besøkt hver eneste fabrikk for å kunne stå inne for at vi kun jobber med seriøse aktører med god standard. Miljø og etiske retningslinjer er svært viktig for meg, understreker André.

En gul kaffekopp hviler trygt i hendene hans, og kan lett tilhøre en tidsepoke som hadde passet André utmerket.

– Klesmessig skulle jeg gjerne vært en rik skuespiller på 30-40-tallet. Likevel er jeg stor fan av det tiåret vi befinner oss i til enhver tid, for det gir oss anledning til å bruke det mest interessante fra de andre tiårene.

Da han gikk svanger med drømmene om å bli klesdesigner gikk han fra en ok og trygg jobb i Mediehuset Haugesunds Avis, til å ha alt ansvar alene.

– Uten støtte fra min samboer Janet hadde jeg aldri stått her i dag. Hun tvilte aldri på at jeg skulle klare dette, og har vært en fantastisk sparringspartner, sier han.

Med sluttpakke fra Mediehuset sikret han seg tid og penger til å undersøke hva han ønsket å gjøre videre. Å sitte på et kontor og være middels fornøyd var ikke nok for André.

Sammen med Janet kastet han alle ballene opp i lufta og plukket dem ned én etter én. Alle ble analysert og gjennomtygd. Til slutt sto han igjen med to valg, og begge hadde med klær å gjøre. Da var han ikke lenger i tvil – det var klesdesigner han skulle bli, men ikke av den moderne sorten.

Alt André foretar seg i sin designverden har nemlig et snev av hans morfar Mogens Ernst i seg.

– Han var min Fred Astaire. Stilfull og klassisk til fingerspissene – til og med måten han tok av seg hatten på, og hvordan han hang den på stolen – rålekker, minnes André.

Derfor bærer også klesmerket morfarens navn. Til stor glede for mamma Marianne, som i sine yngre dager også hadde et eget barneklesbrand.

– Det ligger nok i familien å være litt kunstnerisk og ”på”, ler han.

Tre steder på en gang

André er utdannet musikalsk artist, og teater har alltid vært hans store kjærlighet. Han har sydd alle kostymer selv, og vet hvordan det er å sitte lange, sene nattetimer for å ferdigstille noe. Gjennom scenen lærte han også å selge en idé, en tanke og en visjon.

– Jeg er født med empati og sosiale antenner, og føler at jeg kan snakke med alle. Gjennom teateret har jeg lært meg å speile folk ved å lytte på den måten lese dem riktig. Da kan man ha samtaler med hvem som helst om hva som helst. Det kommer godt med i butikken og i salgssituasjoner med skreddere og forhandlere.

Han liker å ha mye å gjøre, og er stort sett alltid glad. Det som river i hjertet hans, er at han aller helst skulle vært tre steder på en gang. Alltid.

– Drømmen er å stå i butikken ett hundre prosent. Hver eneste dag. I tillegg ønsker jeg å følge opp alle salg personlig, gjerne med hjemkjøring, men så må jeg også sjekke hvordan det går med produksjonen i Firenze, samtidig som nye plagg skal designes og følges opp. Det er nok å gjøre, smiler han.

At han startet i Haugesund, har han aldri angret på. Nabobutikker har lånt ham utstillingsdukker, andre har hjulpet ham med butikken.

– Jeg hadde aldri fått samme blest eller oppmerksomhet i Oslo. Og langt fra samme hjelp som kollegaene i sentrum har vist meg.

Øl og prosecco

På samme måte som Haakon Laastad satser tungt på Volvo og ”Living the brand”, puster og ånder André for Ernst og ”Elegance for everyday style”. Sammen er de opptatt av å ”skandinavifisere” sin lidenskap, og gjøre det tekkelig og spiselig for sine medmennesker.

– Vi selger begge en visjon, en drøm og noe ekte. Det er kvalitet, livsstil og handler om å være tro mot seg selv. Jeg vil at alle skal finne sin stil og sitt uttrykk. Ikke fordi noen har sagt at du skal eller bør, men fordi du har lyst.

De stilfulle herrene har den siste tiden utvekslet erfaringer fra to ulike bransjer, og har funnet en felles ”passion” for design og arkitektur.

– Selv om jeg kjører en gammel, liten Fiat, sammenfaller Volvo, aller helst de eldre og tidløse, naturlig med min stil. Da Haakon og jeg satte oss ned for en liten prat ramlet vi innom alt. Plutselig hadde tre timer fløyet forbi.

Og det levner liten tvil om at de begge lever og ånder for sin passion – skal det gå rundt må en tjene penger på det, og da er det en stor fordel at arbeidet er lystbetont.Hvis ikke blir det tungt å tjene på det i lengden.

Og han har store drømmer for butikken.

– Å kunne servere en kald øl, eller et glass prosecco til kundene mens de handler, det er en tanke jeg fortsatt smir på. I tillegg vil jeg at butikken skal være et sted der studenter setter seg ned for å lese Hamlet, eller annet som fanger interessen. Ernst skal ikke bare være en butikk i framtiden, men en plass man har lyst til å være og henge, sier han drømmende.

– Hvordan er det å fronte sitt eget merke?

– For noen kunne det nok blitt litt mye, men for meg er det helt perfekt. Jeg lager klærne, går i dem hele tiden og blir automatisk eksponert for alt og alle. Jeg står inne for alt jeg lager, og er ekstremt tilfreds med det jeg har fått til så langt, smiler han.

Han setter den tomme kaffekoppen fra seg på tefatet og borrer blikket fast.

– Og det skal jeg få til, sier han selvsikkert.

Man kan se fantastisk ut selv utenfor trendvinduet. En klassiker er en klassiker av en grunn.