Tekst: Volvo Cars Norway
Den 9. november ble Volvo EX90, Volvo Cars’ nye elektriske flaggskip, vist frem for første gang. Den nye 7-seters SUV-en er den største lanseringen fra Volvo Cars på mange år, og markerer starten på en ny epoke innen sikkerhet.
Høyt utstyrsnivå
Fra nå av kan norske kunder bestille to topputstyrte modellvarianter av Volvo EX90, nærmere bestemt Twin og Twin Performance. Begge med utstyrsnivå «Ultra», som er det høyeste utstyrsnivået for Volvo EX90.
Blant standardutstyret tilbyr Volvo blant annet 7-seter, panoramatak, pixel-lys, lydanlegg fra Bose, 21″ felger, infotainment fra Google, luftfjæring, massasjeseter foran og Volvos nye og avanserte sikkerhetssystemer. Adaptive cruise control, head-up display, 360 kamera og blindsonevarsling er også standard.
Bilen vil ha en startpris på 864 900,-, der service og vedlikehold er inkludert i prisen. Gå inn på laastad.no/bil/ex90/ for å bygge din egen bil.
– Volvo EX90 lanseres med et meget høyt utstyrsnivå der vi har inkludert alt man forventer av en topp utstyrt premium-SUV, kombinert med det nyeste innen sikkerhet, skjermteknologi og bærekraftige materialer, sier Erik Trosby, kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.
To kraftfulle modellvarianter
Volvo EX90 skal produseres på den helt nye helelektriske plattformen til Volvo Cars som heter SPA2 (Scalable Product Architecture). Både Volvo EX90 Twin og Twin Performance kommer med to elektriske motorer, en foran og en bak, og AWD (firehjulsdrift) som standard. Twin-varianten har en samlet ytelse på 300 kW/770 Nm/408 hestekrefter som gjør 0-100 på 5,9 sekunder. Twin Performance har en ytelse på 380 kW/910 Nm/517 hestekrefter, med 0-100 på 4,9 sekunder.
Begge versjonene har et batteri på 111 kWh (107kWh tilgjengelig), som gir en foreløpig estimert rekkevidde på 585 km for Twin og 580 km for Twin performance i henhold til typegodkjenningen WLTP**. Bilen vil være klargjort for DC-lading opptil 250kW og AC-lading på 11kW. På en hurtigladestasjon kan batteriet lades fra 10-80 prosent på ca. 30 minutter. Volvo EX90 leveres også klargjort for toveis lading. Foreløpig estimert forbruk er 20,9 kWh/100km for Twin og 21,1 kWh/100km for Twin Performance.
Stor og romslig familie-SUV
Volvo EX90 er en stor og romslig SUV som er 503 cm lang, 174 cm høy og 196 cm bred (uten speil). Bilen har luftfjæringer og elektronisk styrte støtdempere som standard og bakkeklaringen er på 20,8 cm. Bilen kommer med syv seter som standard og et bagasjerom på 655 liter bak andre seterad. Den tredje seteraden har elektrisk nedfellbare seter og med disse setene slått opp er bagasjerommet på 310 liter (ink. 65 liter under bagasjerommet). Frunken rommer 34 liter.
– Vi tror Volvo EX90 vil treffe det norske markedet meget godt. Det er en stor familie-SUV med lang rekkevidde, masse kraft, god plass, firehjulsdrift og mulighet for hengerfeste. I tillegg har bilen et design som viderefører den Skandinaviske arven til Volvo på en moderne måte, sier Trosby.
– XC90 har vært og er fortsatt en kjempesuksess i Norge. Med Volvo EX90 som vårt nye flaggskip får vi i tillegg en helelektrisk SUV i det største premiumsegmentet, sier Trosby.
Sikreste Volvo noensinne
Sikkerhet har hatt øverste prioritet i utviklingen av nye Volvo EX90, og bilen kommer med flere nye og innovative sikkerhetssystemer. Blant disse er et helt nytt system for førerforståelse, som følger med på sjåføren og står klar til å gripe inn dersom vedkommende er distrahert, trøtt eller uoppmerksom. Førerforståelses-systemet kommer som standard på Volvo EX90, og er et sensorsystem bestående av to kameraer inne i kupeen, samt et sensorisk ratt.
Det interne systemet komplementerer et utvendig sensorsystem bestående av åtte kameraer, fem radarer, 16 ultralydsensorer og en lidar-sensor plassert foran i bilens taklinje.
– Ved å kombinere de avanserte sensorene, egenutviklet software og bilens kraftige kjernedatamaskin, har målet vært å produsere en bil som har oversikt over flere mulige trafikale farer enn noen gang før. Vi tror denne teknologien vil bidra til å redde liv, sier Trosby.
Bilen kommer også med et helt nytt passasjersensorsystem, som skal forhindre at eksempelvis sovende barn eller kjæledyr glemmes igjen i bilen etter at man har parkert. Dette kan være spesielt farlig på hete sommerdager eller iskalde vinterkvelder.
Et sett med radarer plassert i takkonsollen og den takmonterte lampen i kupéen, samt helt bakerst i bagasjerommet, kan oppdage selv den minste bevegelse. Bilen vil da kunne varsle sjåføren om at noen er etterlatt i bilen.
Smarte skjermer med kontekstuell informasjon
De nye sikkerhetssystemene snakker også sammen med infotainmentsystemet der skjermene til enhver tid skal vite hva som bør vises av relevant informasjon mens man kjører. Informasjonen blir presentert på en ny kontekstuell menylinje og denne teknologien skal bidra til at sjåføren ikke blir distrahert.
Volvo EX90 kommer med 14,5″ senterdisplay med touchscreen, som gir rask tilgang til navigasjon, media og telefon, i tillegg til kontrollpanel og andre funksjoner. I tillegg har den et 8” tommers førerdisplay over den elektrisk justerbare rattstammen, for mer kjørerelevant informasjon, som veibeskrivelse, hastighet og batterirekkevidde.
Aerodynamisk design
Volvo EX90 har et eksteriørdesign som kombinerer rene, elegante linjer med aerodynamiske egenskaper. Bilen er designet for å optimalisere rekkevidden, med minst mulig luftmotstand. En slank og avrundet front kombinert med rammeløse speil og integrerte dørsider, sidevinduer og dørhåndtak rundt karosserisiden, sørger for at luften strømmer uavbrutt bakover. Dette påvirker luftmotstandskoeffisienten, som brukes for å bedømme bilens aerodynamiske effektivitet. Volvo EX90 har en luftmotstandskoeffisient (CD) på 0,29.
– Dette er et konkurransedyktig tall for en stor 7-seters SUV, og et bevis på at det er mulig å designe store og trygge biler uten at det går på bekostning av aerodynamikk eller kjøreglede, sier Trosby.
Bilen kommer med et stort panoramatak i sotet UV-glass, som sørger for behagelig belysning i kupéen til enhver tid. Frontlyktene er i High Definition Pixel-teknologi med 1,3 millioner pixler, som følger svingene og blendes ned automatisk i møte med andre biler. Designinspirasjonen er en hammer og spiker, og med tilnavnet “Tors hammer” gis det et subtilt vink til Volvos Skandinaviske røtter. Lyktene avgir også et blunk i en velkomstsekvens til sjåføren når bilen låses opp.
Bærekraftig interiør
Volvo EX90 kommer med en rekke nye interiørløsninger tuftet på skandinavisk, bærekraftig design. Interiøret er bygget på selskapets egenutviklede materiale som heter Nordico. Nordico har et tydelig skandinavisk designuttrykk og består av skinnfrie tekstiler blant annet basert på resirkulerte PET-flasker.
Standardsetetrekket er i Nordico i mørk farge, mens man som tilvalg kan velge setetrekk i lysere farger, alternativt et setetrekk i ullblandingsmateriale, som er sertifisert i henhold til strenge bærekraftsstandarder for dyrevelferd og miljø. Bilens trepaneler er laget av tre fra bærekraftig skogbruk i Sverige og Finland. De kommer med en elegant bakgrunnsbelysning som skaper en behagelig atmosfære, inspirert av den nordiske villmarken.
I tråd med selskapets ambisjoner innen resirkulering og gjenbruk, kommer Volvo EX90 med store mengder resirkulert plast, for å redusere bruken av naturressurser. I tillegg til de resirkulerte PET-flaskene, består Volvo EX90 av 48 kilo resirkulert plast og biobaserte materialer.
Konfigurer din bil her; https://laastad.no/bil/ex90/